Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

torsdag den 28. april 2011

Lasagne

- kan alle lide :-D
4 pers.
2 gulerødder rives groft eller i tern
2 sød kartoffel, persillerod eller anden rodfrugt - som rives groft eller skæres i mindre firkanter 
evt. 1 aubergine i tern
1 stort løg hakket 
1 - 2 fed hvidløg knust 
250 g champignon
1 peberfrugt i tern
1 spsk. oregano 
peber – salt 
2 tsk Herbamare grøntsagsboullion     
olivenolie   
 1 ds. flåede tomater.
100 g revet ost
til sovsen;
25 g smør
½ liter mælk
½ tsk muskat
2 spsk mel
100 g revet ost
1 tsk salt
evt. lidt rasp
250 g fuldkorns pastaplader eller friske pastaplader

Steg løget i olien og tilsæt krydderier, grøntsager og tomater. Evt. mere vand tilsættes så det dækker. Småkog sovsen i 20 minutter.
Sovsen; Smelt smørret og tilsæt melet. Hæld mælk i lidt efter lidt og tilsæt muskat og salt når sovsen har den rette konsistens. Tilsæt ost og lad det hele koge sammen.

Smør en lille bradepande og fordel rasp på siderne. Fordel først lidt ostesovs,
dernæst pasta plader, dernæst grøntsagssovs, hvid sovs, plader, grøntsovs  osv., til alt er fordelt i lag.   

Afslut med hvid sovs og drys med revet ost og evt. rasp hvis du vil have at overfladen bliver knasende.
Bag i ovnen ved 180 grader varmluft  i ca 25 min.
Server med en stor skål grøn salat.


Du kan også spare på sovsen ved at drysse med lidt ost i stedet imellem lagene og så kun have sovs øverst og nederst i lasagnen, det gør jeg, Her bruger jeg nogen gange gorgonzola ost skåret i smulder.
- Bruger du revet eller smuldret ost imellem lagene, så skal du kun lave halv portion sovs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar