Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 10. april 2011

Rugkrans med krydderurter

I dag, lavede jeg dejen og satte den til hævning, inden vi gik ud i haven i det dejlige forårsvejr. Så til frokost fik vi stykker af denne krans med lidt smør til en rest blomkålssuppe – mums

225g rugmel
1 pk gær
5 spsk krydderurter gerne blandede – hakkede
2 tsk havsalt
3 fed hvidløg
1 tsk. honning eller rørsukker
1½dl lunkent vand
Rør gær , krydderurter og halvdelen af salt og hvidløg samt honning sammen med mel og vand. . Ælt dejen godt igennem på meldrysset bord. Sæt til hævning i 1½ time. 
Ælt dejen igennem og form den til en krans og sæt på bageplade. Lad kransen hæve ½ time. 
Drys resten af salt og hvidløg over. 
Bag kransen ved 180 grader varmluft i 25 – 30 minutter. 
Skal køles af inden den serveres, kan bruges til alle former for varme retter og supper. 

Jeg har her i begyndelsen af april, som krydderurter og drys brugt hakket brændnældeskud og purløg som jeg kunne finde i min have.
Brug krydderurter og hvidløg alt efter hvad kransen skal serveres til. 
Der kan isteden for urter, hvidløg og salt, tilsættes en enkelt tsk. salt til dejen og derudover hakkede abrikoser, det smager godt til ost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar