Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 24. april 2011

Kærligheds Boller

Kalder jeg disse boller -da jeg altid kun har bagt dem til særlige festlige lejligheder som bryllupsdage, mine egne eller andres og andre kærlige fester.
De smager helt specielt og virkeligt godt - fyldt med jordbær, chokolade, nødder og solbærrom.

ca. 16 stk.
150 g friske eller frosne jordbær
Saft af en appelsin
1 æg
½ pk gær
½ dl cognac, solbærrom eller andet stærkt smagende spiritus
75g rosiner
50 g hakket mørk chokolade
50 g mandler eller nødder
2 tsk revet appelsinskal
3 spsk sukker
1 tsk salt
Ca. 500 g speltmel eller hvedemel, det kan veksle op til 100 g. alt efter hvor saftige jordbærrene og appelsinen er.
Jordbær piskes sammen med appelsinsaft og æg. Er jordbærerne frosne skal de først lunes i en gryde til de er lidt "håndlune". Pisk gæren i og tilsæt resten af ingredienserne. 
Det er godt hvis rosinerne har trukket i nogle timer i rommen. Ælt og lad dejen hæve et par timer. Ælt dejen igen og lav den til boller. 
Lad bollerne hæve ½ time. Pensl med vand eller æg. Bag ved 180 grader i 20 minutter
Bollerne kan også laves til brød – det kan de fleste boller :-)  og der kan tilsættes andre bær og evt. vanilie eller kanel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar