Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

tirsdag den 22. november 2011

Grød fladboller

Flad boller er gode til pålæg og som bideboller. 
Det er en dejlig måde at bruge overskydende grød fra morgenmaden  på.
Vil du have mere runde boller, tilsætter du så meget mere mel, at dejen bliver ligesom en bolledej i konsistens. 
Du kan bruge en af de kornblandinger der kan købes f.eks 5 kornsblanding i stedet for rugkerner, solsikkekerner, hørfrø og sesamfrø, ellen enten frø eller kerner.
ca. 18 stk.
3 dl grød
50 g. gær
 ½ dl. rugkerner
½ dl. solsikkekerner
½ dl. sesamfrø
½ dl. hørfrø
1 dl. kogende vand
1 dl. æblejuice eller mælk eller kærnemælk
1 tsk.  salt
1 spsk. sukker
1 tsk. kardemomme
1 spsk. olie
eventuelt 2o mandler hakkede
400 g. fint speltmel eller hvedemel

Grøden afkøles.
Væske og gæren udrøres heri. 
Olie, sukker, salt, kardemomme, kerner, frø og mel tilsættes. 
Dejen er ligesom grød.
Sæt dejen til hævning i ca. 30 min. 
Dejen æltes godt igennem og sættes på bageplade med en ske. 
Bollerne hæver i ca.  20 minutter.
Bollerne bages i ca. 16 - 18 minutter ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar