Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

tirsdag den 14. februar 2012

Christiania Boller

Super lækre boller.....Navnet på bollerne kommer af, at jeg har taget en opskrift med Christiania brød, og har jeg lavet den om til lækre, bløde, knasende boller med anis, hørfrø, kommen, birkes og drysset dem med skoldet knækket rug.
Er du ikke så vild med anissmagen kan du udelade det eller kun komme 1 tsk.fuld i dejen ;-)
Ca. 20 stk.
50 g. gær
2½ dl. vand lunt
2½ dl. kærnemælk eller sojamælk med 1 tsk.citronsaft
250 g. grahamsmel eller fuldkornsmel
50 g. smør eller olie
2 tsk. salt
1 spsk. rørsukker
1 spsk. anisfrø
1 dl. hørfrø
2 spsk. kommen
2 spsk. birkes
Ca. 550 g, hvede eller speltmel
1 dl. knækket rugkerner

Gæren smuldres og blandes med lunt vand og kærnemælk. 
Tilsæt grahamsmel, smuldret smør, salt, sukker, anis, hørfrø, kommen og  birkes. 
Rør dejen sammen og tilsæt næsten alt hvedemelet .
Ælt dejen godt og kom mel i til det er en god smidig dej. 
Sæt dejen til hævning i ca. ½ time. 
Kom de knækkede rugkerner i en skål og overhæld dem med kogende vand.  Lad rugkernerne være i vandet, imens dejen hæver.
Ælt dejen igennem og form dejen til boller. 
Hæld rugkernerne i en sigte så vandet drypper fra. 
Tryk bollerne ned i de udblødte rugkerner, så de hænger på overfladen af bollerne og sæt bollerne på bageplade. 
Lad bollerne hæve i 20 minutter. 
Bag bollerne i 18 – 20 minutter ved 180 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar