Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 14. oktober 2012

Grøn linsesuppe med kokosmælk og krydderier

Det grønne i suppen kan du variere alt efter hvad du har i køleskabet – her har jeg kommet spinat, peberfrugt og gulerødder i suppen.
4 personer
275 g. grønne linser eller brune  
8 dl. grøntsags boullion  
2 kviste frisk timian
1 1/2 tsk. gurkemeje
3 spsk. smør
1 stort løg i tern
2 fed hvidløg, hakket
1/2 tsk. stødt kardemomme
1/4 tsk. stødt nellike
1/4 tsk. stødt kanel
Lidt revet muskatnød
2½ dl.  kokosmælk
2 håndfulde frisk eller frossen spinat eller grønkål, vasket, hårde stilke kasseret, og skæres i tynde bånd
2 gulerødder skåret i tynde ringe
1 gul peberfrugt skåret i små tern
salt og  peber
saften fra en citron

Skyl linserne. 
Kom dem i en gryde med boullion og timiankviste. 
Bring linserne i kog og lad dem simre i 20 – 25 minutter under låg eller til linserne er kogte og bløde.  
Fjern timiankvistene. 
Varm smørret på en pande og  småsteg løget under omrøring ca. 10 – 12 minutter til løget er karamelliseret, men ikke branket. 
Tilsæt hvidløg og krydderier til løgene og steg  ca. ½ minut.  
Kom indholdet fra panden ned til linserne når de er kogt færdige.
Tilsæt kokosmælk og grøntsager.  
Småkog suppen i yderligere 15 minutter eller til grøntsagerne er møre. 
Tilsæt salt, peber  og citronsaft efter smag.
Serveres suppen varm.

1 kommentar:

  1. En super vintersuppe. Jeg havde kun rødløg, men ingen gurkemeje. Den frosne grønkål var flot i. Som et ekstra fif, til dem der kan lide stærk mad, så tilsatte jeg en chorizopølse. Børn og mand var alle begejstrede for denne lækre suppe. Tak for mad ;)

    SvarSlet