Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

onsdag den 27. november 2019

Bønne Chokoladekage til fest


Det er en super dejlig  kage, med en dyb smag af chokolade, og næsten konfektagtig kage.
ca. 12 stk
1 dåse sorte bønner eller 250 g bønner der er
kogt, skyllet og sigtet vandet fra
75 g mandler blendet til mandel mel 

1 dl smagsneutral olie , jeg brugte rapsolie 
3 tsk. tapiokamel./ her kan du også bruge 3 spk hørfrø blendet og rørt i 6 spsk.  kogende vand / eller 3 æg
1 dl. kaffe stærk
200 g  rørsukker eller kokossukker
50 – 75 g kakaopulver uden sukker alt efter hvor intens en chokoladesmag du ønsker
2 tsk. vaniljesukker
1 tsk. bagepulver
lidt salt
2 spsk. mel, evt. rismel  eller fint speltmel
100 g mørk chokolade, hakket groft til at komme i kagen
50 g mørk chokolade, der skal smeltes over vandbad og kommes på den færdigbagte kage
Flormelis som drys på kagen, eventuelt pyntet med spiselige blomster – her stedmoderblomster

Blend mandlerne til fint mandelmel, og stil det til side.
Blend de skyllede, drænede bønner med olien til en helt fin puré uden klumper.   Kom dejen i sn stor skål.
Tilsæt kaffen.
Herefter tilsættes de udblødte knuste hørfrø, eller tapiokamel, eller æg til bønnemosen.
Tilsæt så mandelmel, sukker, kakao, vaniljesukker, bagepulver, mel og salt, og rør dejen til en ensartet dej.
Rør den hakkede chokolade i til sidst
.
Hæld dejen i en mindre form eller tærteform smurt med fedtstof eller beklædt med bagepapir. 
Kagen bages 20-22  minutter ved 180 grader - kagen er færdig, når en strikkepind eller grillpind du stikker i kagen, kommer op uden dej på.  
Lad kagen køle af,
Her har jeg smeltet chokolade i en mindre skål over en gryde med kogende vand, og hældt den smeltede chokolade ovenpå kagen.
Jeg har drysset med florsukker igennem en sigte og igennem en fin blondedug, som jeg derefter forsigtigt fjernede fra kagen, så der kom det smukke blonde mønster på kagen, Da kagen skulle bruges som en bryllupskage.

Du kan også pynte med hakkede mandler, kokos eller lade kagen være med chokoladeovertræk
Til en stor bryllupskage gangede jeg opskriften med 2 og bagte 5 kager – da vi var omkring 90 gæster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar