Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

onsdag den 6. november 2019

Morgen Havregrød inspiration

Om morgnen spiser jeg tit havregrød.
1 portion:
1 dl. havregryn
2½ dl vand
Topping er her:
1 groftrevet  stort æble
1 grofrevet mellemstor gulerod
1 tsk. kakao pulver u. sukker  eller ½ spsk. kakaonibs
½ tsk kanel stødt
2 tsk.  afskallet hampefrø
2 tsk. pulveriseret Moringablade( ekstra protein)
½ håndfuld rosiner
6 - 10 hele mandler
Hvis jeg husker det, lader jeg havregryn og mandlerne stå i blød i vandet fra om aftenene.  Så er det nemmere for kroppen at optage både mandler og grøden for alt det gode der er i grøden og mandlerne og fordøje det hele.

Jeg koger havregryn, vand og mandel blandingen op under omrøring, og jeg smager ikke grøden til med salt - men det, er der mange andre der gør. :-)
Hælder grøden i en dyb tallerken.
Derefter drysser jeg kanel, kakao, rosiner,  hampefrø og Moringa ud over grøden.
og drysser derefter til sidst det revne æble og gulerod ud over grøden.

Moringa er pulveriserede blade der smager meget grønt og lidt støvet - så man skal kunne lide det - ellers udelad - jeg gør det for at få et ekstra proteintilskud, der ikke er lavet på mælk, og som er økologisk.
Kakaopulveret giver en lidt bitter smag, som jeg godt kan lide, og så er det sundt. Nogen gange er det ½ spsk Kakaonibs jeg drysser på grøden i stedet for kakao . Det knaser.  Kakao og kakaonibs indeholder antioxidanter  og andre gode stoffer, og er godt for kroppen .
Kanel er sundt i mindre mængder og giver god smag. Det regulerer blodsukkeret i kroppen.
Mandlerne spiser jeg hele - jeg kan godt lide at det knaser. De har en positiv effekt på kolesterol og er en slags superfood - Spisningen af mandler skal dog ikke overdrives, men de er også gode sammen med frugt som et mellemmåltid senere på dagen.
Hampefrøet giver dig vigtige fedtsyrer
Rosinerne giver sødme til retten,
Æble og gulerodsråkosten giver en frisk god smag, sødme og er så sundt at starte dagen med.
Velbekomme.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar