Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 7. september 2014

Efterårs Vindrue Brød

Jeg kom i dag i tanke om et brød, jeg har smagt i Frankrig for mange år siden, og fik lyst til at prøve at genskabe det. 
Det kom der det her brød ud af, fyldt med friske små vindruer. 
Lige nu er der jo masser af friske vindruer i butikkerne eller haverne.

Jeg fandt nogle helt friske modne klaser vindruer i haven - der ikke var gået til i regnen. Så de er øko - så meget øko det nu er, når de vokser i byen -men de er i hvert tilfælde ikke sprøjtede.  
Brødet smager som et foccasia brød pga. de 4 hævninger.

Jeg bruger  brødet  til te drysset med lidt sukker, du kan sagtens udelade sukkeret og servere det f.eks  til ost eller suppe.
Et brød.

ca. 8 dl.  fint speltmel
ca. 2dl. groft speltmel
½ pakke gær
1 tsk. salt
1 tsk. rørsukker
ca. 3 dl. lunkent vand
1 klase vindruer, så mange du syntes, grønne eller blå. Er druerne store så halver dem.
Topping:
1 klase vindruer, er de store så halver dem
2 tsk. rapsolie
2 -3 tsk. rørsukker-kan udelades, men er lækker når brødet serveres til te/kaffe

Opløs gør og sukker i det lunkne vand.
Kom salt, det grove speltmel og det halve af det fine speltmel i gærvandet og ælt det hele sammen.
Sæt dejen til hævning indtil dejen bobler ca. 10 minutter. 
Tilsæt mere af melet og ælt dejen sammen. 
Lad dejen hæve i 15 -20 minutter .
Ælt igen i dejen og tilsæt eventuelt lidt mere mel.
Lad dejen hæve i 15 - 20 minutter igen.
Fold de halverede vindruer i dejen.   
Kom dejen på en bagepapir beklædt bageplade.
Bred dejen ud på bagepladen.     
Smør det ubagte brød med rapsolien og tryk vindruer ned i dejen. 
Drys med sukker. 
Lad brødet hæve i ½ time. 
Bag brødet i 35 minutter ved 180 grader

Ingen kommentarer:

Send en kommentar