Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! Det med tankerne tager vi et andet sted ... se eventuelt www.birthelue.dk ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetarmad - over 700 opskrifter.

onsdag den 24. december 2014

Boller med nisseøl/ sød hvidtøl

Boller med en sød lidt krydret smag.
Du kan sagtens tilsætte rosiner, tørrede tranebær og /eller hakkede mandler til dejen - det smager også super godt. Jeg elsker det - men har udeladt det i denne version - da min søn helst vil have boller uden alt det fyld ;-)
De 3 hævninger giver en god smag og struktur til bollerne.
ca. 15 stk.
 

½ pk. gær - 25 g.
1 nisseøl/ sød hvidtøl
4 spsk. kogende vand
1 tsk. salt
½ tsk kardemomme
2 tsk. kanel
500g. fint speltmel  eller hvedemel
2 spsk. raps olie

Bland øl og vand.
Opløs gæren i det lidt lune øl.
Kom olien i øllet.
Bland salt, kardemomme og kanel i melet i en anden skål.
Tilsæt ca. halvdelen af melblandingen til ølblandingen rør godt rundt og sæt dejen til forhævning i ca. 10 minutter.
Efter hævningen tilsæt det meste af resten af melet.
Ælt dejen og sæt den til hævning i ½ time.
Form boller ud af dejen sammen med den sidste mel og sæt bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir.
Lad bollerne hæve i 20 minutter.
Bag bollerne i ca. 18 - 20 minutter ved 180 graders varme.


Lad bollerne afkøle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar