Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

tirsdag den 20. august 2013

Frøsnappere

De er ikke super sunde da der er meget smør i dem - men de er super lækre ! Jeg holder meget af frøsnappere - og kan ikke købe dem, da jeg ikke tåler almindeligt hvedemel - men så kan jeg jo lave dem selv ;-)
10 -12 stk


75 g. smør
1 dl. soyamælk, rismælk, mandelmælk eller mælk
50 g. gær
50 g fuldkornspeltmel eller anden fuldkornsmel
250 g. spelt eller hvedemel
1/2 tsk. salt
Blå birkes, sesamfrø, græskarkerner, hørfrø
100 g. smør
4 spsk. rørsukker - kan udelades, så bliver frøsnapperne ikke søde

Smelt smørret og bland smørret med mælken, så væsken er lun.
Tilsæt salt, gær og  fuldkornsmel. 
Rør massen sammen og tilsæt resten af melet.   
Ælt dejen godt sammen. 
Rør smør og sukker sammen i en lille skål med en gaffel.
Kom mel på bordet og rul dejen ud til en aflang firkant. ca. ½ cm tyk. 
Smør smør-sukkerblandingen ud over dej firkanten.  
Drys diverse frø udover smørret. 
Fold dejen så den ligger i 3 lag ....dvs. først den ene 3 del over midter 3delen af dejen, og så den anden 3 del over fra den anden side. 
Skær dejen ud i aflange stykker
Hæld flere frø ud over dejen og klap dem fast i dejen.  
Vrid de aflange dejstykker som jo er de ubagte frøsnappere 2 gange rundt og vend frøsnapperne i rester af frøene.  
Læg frøsnapperne på en bageplade beklædt med bagepapir. 
Kom flere frø på frøsnapperne.
Lad frøsnapperne hæve en time under et viskestykke. 
Bages i ca. 17 - 20 minutter ved 200 grader. 
Hold øje med frøsnapperne under bagningen så de ikke bliver for brune.
Server ;-)  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar