Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

onsdag den 28. januar 2015

Grøntsagssuppe med Bønner

Sundt, sundt, sundt og bønnerne er blendet, så dem der ikke kan lide bønners melede smag, kan godt spise med alligevel.

Retten er hurtig at lave, varmende og energigivende, og det er ekstra godt nu hvor det bliver koldere udenfor.
Retten er hurtig, hvis du har bønner på dåse eller udvandede kogte bønner i fryseren.
Du kan bruge de sorte bønner, de røde kidney bønner eller hvide bønner i retten. Her har jeg brugt kidney bønner.
Suppen indeholder også blegselleri som ikke er en af mine yndlings grøntsager - men jeg kan godt lide blegselleri når de er kogt eller svitset i olie, og så er blegselleri mega sundt.

Du kan bruge denne suppe som sauce.
Opskriften her er med sauce tykkelse - som også spises som en tyk lækker suppe.

4 personer.

2 tsk.  kokosolie eller anden olie.
2 løg, finthakket
4 fed hvidløg, hakket
4 blegselleri ribbe
4 gulerødder, hakkede
½ stor rød peberfrugt, hakket
6 dl. kogende vand
250 g. eller 1 dåse bønner, skyllet og hældt i en sigte.
Salt - peber
2 tsk. spidskommen
Saften fra 1 citron 
Tørret / frisk chili eller 1 spsk. sød chilisauce
2 spsk. tomatpure eller  1 spsk. ketchup

Hak løg, gulerødder, blegselleri, hvidløg, og rød peberfrugt.
Svits grøntsagerne i olie i 10 minutter med omrøring undervejs, da grøntsagerne ikke skal brænde på.
Kom grøntsagerne i en blender sammen med halvdelen af det kogende vand og bønnerne. Blend det hele til det er en næsten glat masse. tilsæt mere vand og blend.
Kom grøntsag og bønne massen tilbage i gryden.
Tilsæt eventuelt mere vand.
Tilsæt spidskommen, peber, salt og citronsaft.
Varm suppen godt op og smag den til.
Server suppen/ saucen varm.
Suppen er også god til frokost sammen med nogle stykker knækbrød, så der er lidt der knaser til den krydrede varme suppe.


Variation: Lav eventuelt Nødde middags boller og server dem i saucen. Opskriften på de Nødde middagsboller kan du se her på bloggen. - hvor jeg har en opskrift på nøddeboller i karrysauce

Ingen kommentarer:

Send en kommentar