Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

torsdag den 23. oktober 2014

Sort Bønne Chokoladekage

Jeg fik besøg af en af mine sønner, og så måtte der kage på bordet -men ikke en almindelig kage.
Jeg tog her chancen til at lave en kage med sorte bønner i stedet for mel - og resultatet er imponerende lækkert! 
Jeg kan kun anbefale at lave denne bønne chokoladekage. 
Kagen smager intenst af chokolade.

1 tærteform stor kage ca. 8 stk.

250 g. i blød satte og kogte Sorte bønner, eller en dåse sorte bønner skyllede og afdryppede.
50 g. mørk chokolade - groft revet
3 spsk. rapsolie
3 æg eller som veganer -3 spsk. blendet-kværnet hørfrø pisket sammen med 9 spsk. vand som lige står til det har en geleagtig konsistens.
1½ dl. rørsukker
1 dl. kakao pulver uden sukker
1 tsk. vanille
½ tsk. bagepulver
ganske lidt salt
1 spsk. mandelmælk, sojamælk eller anden slags mælk
1 tsk. balsamicoeddike eller anden eddike
1 tsk. instantkaffe pulver
Drys: 1 dl. kokosmel

Kom bønner, chokolade og olie i foodprocesser. 
Blend til en næsten ensartet masse. 
Tilsæt æg eller hørfrø og sukker, kakao, vanillie, bagepulver, salt. 
Blend det hele.
Kom dejen i en smurt eller bagepapirbeklædt tærteform.
Bag tærten i ca. 20 minutter ved 180 grader - prøv med en tandstikker om der hænger dej ved, gør der det, skal kagen have nogle minutter mere i ovnen. 
Drys kokosmel over kagen efter 15 minutter i ovnen, og lad kokosmelet bage med de sidste ca. 5 minutter.
Server kagen som den er, når den er kølet af.

Kagen har en intens chokoladesmag, så den er også super lækker serveret sammen med friske bær, flødeskum, kokosskum, pisket sojafløde, is eller sorbet.

1 kommentar:

  1. Tusind tak for FED inspiration - jeg har tilføjet den til min blog-læsteliste. MVH Cathrine fra www.cathrineyoga.dk

    SvarSlet