Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 1. december 2019

Krydret Dhal Linsesuppe


Du kan krydre linsesuppen som du syntes, og det er godt med de krydderier jeg har brugt - suppen er ikke meget stærk.
Brug de grøntsager du har i køleskabet – jeg laver tit Dhal ,når jeg har nogle rester af grøntsager der skal bruges.
 2 – 3 personer.   

2 finthakkede hvidløgs fed
1 hakket løg
Grøntsager jeg har brugt i dag
1 gulerod hakket
2 stilke blegselleri, hakket i skiver
1 sød kartoffel skrællet og hakket
1 rød peberfrugt hakket
2 spsk. kokosolie eller olivenolie til stegning
½ tsk. chiliflager
1 tsk. gurkemeje
1 tsk. spidskommen
1 tsk. stødt koriander
1 tsk. Oregano
 ½ tsk. Kanel
1 tsk. paprika
2 tsk. karry
200 g Røde linser
1½ dl hakkede moste tomater eventuelt fra glas.
Ca. ½ l vand, eller mere hvis retten er ved at koge tør.
2  tsk. tørret grøntsagsboullion
1 dåse kokosmælk
Salt og friskkværnet peber
Saft fra ½ citron
Eventuelt drys med persille eller frisk koriander og  eventuelt cahewnødder og rosiner

Svits løg og hvidløg i olien i et par minutter og tilsæt de hakkede grøntsager og alle krydderierne.
 Rør godt rundt. 
Tilsæt derefter linser, vand , tørret grøntsagsboullion, friske tomater og moste tomater fra glas.
Lad retten koge op og tilsæt kokosmælk.
Lad retten små koge i 20 minutter, til linserne er kogt ud og grøntsagerne er møre.
Husk at rør indimellem med en grydeske, så retten ikke brænder på.
Smag retten til med salt, peber og citronsaft.
Server Dhal suppen godt varm.  

Spis Dhal med brød eller ris, og drys eventuelt med rosiner, cashewnødder og persille eller friske koriander.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar