Hver dags Vegetarmad

Hver dags Vegetarmad.

Inspiration til meget mere grønt hver dag.
Masser af Grøntsagsmad :-D
Godt Brød, Fristende Kager, Varmende Supper, Lækre Desserter, Sunde Hovedretter og Inspirerende Sideretter.

Jeg satser på gode råvarer, så jeg ved hvad der er i maden.

Jeg satser på økologi hvor det overhovedet er muligt, da jeg ved at vores krop og energi er produkt af hvad vi spiser og hvad vi tænker! ;-)

Her handler det om masser af opskrifter på Vegetar og Veganermad - over 700 opskrifter.

søndag den 1. maj 2011

Sandwitch Brød


8 – 10 stk
4 dl lunkent vand
½ pk gær
1½ tsk salt
3 spsk olivenolie
125 g rugmel
Ca.  500 g speltmel
Rør vand og gær sammen. Tilsæt salt, olie, rugmel og det meste af det hvide mel. Ælt dejen godt og grundigt tilsæt evt mere mel. 
Lad dejen hæve tildækket i 1½ time. 
Ælt dejen igennem og form til 8 - 10 aflange brød. Lad brødene efterhæve i ½ time.
Bages ved 225 grader forvarmet ovn  i 15 minutter
Brødene har rigtig god smag, er dog så store og mætter godt, at hvis du vil smage mere end et brød, så skær dem over i halve, når de er smurt.
Godt at lægge sammen omkring; 
Æg, salat, tomat, oliven, frisk basilikum/ purløg og dressing/mayonnaise  eller
Vegetarfrikadeller/ falafel/ med grønt og dressing eller
Humus med marinerede artiskokker, salat, tomat eller
Moset advokado med postej eller
Blueost med flydende honning   ............................... til en tur ud i naturen.
Sandwitch er også lækkert for vegetarer – bare vær lidt opfindsom.
 
Jeg husker  en del gange, hvor det har været godt, at jeg har haft en sammenlagt sandwitch i tasken, for værterne der hvor jeg var, vidste ikke hvad det betød, når de havde en vegetar på besøg – der også skulle blive mæt!  Og det handler ikke om andet end uvidenhed - så her vil en af disse sandwitch boller kunne redde mangen en sammenkomst eller fest for mig, også ved at have den med i tasken :-D ......
Jeg har tit smilet og grint for mig selv :-)  over det jeg har oplevet af pudsigheder, pga. jeg er vegetar.
Som........” du kan da bare spise sovsen og gå uden om kødet” eller ”jamen, bacon er jo kun til pynt i broccolisalaten, det er jo ikke noget!” eller ”skinkestykkerne i tærten er bare for at give smag” eller ”vi regner med, at du kan spise af salaten” som så har været tomat og grønne salat blade  :-D .... og til et selskabet hvor der var bestilt stort, højt smørrebrød udefra og værten i bedste mening også havde bestilt tre stykker til mig. Der var så tre stykker mørkt tyndt rugbrød en med æg og tomat, en med tomat og æg og en med agurk og tomat :-D – de vidste ikke bedre, dem der havde lavet maden. Det gjorde værten til gengæld, hun fandt lækre ting i køleskabet til mig den aften :-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar